Pleje af udstyr

Rengøring og opbevaring

Når dit udstyr har været i saltvand igennem længere tid, er det en god idé at skylle udstyret med rindende vand, f.eks. med en haveslange. Rig sejlet op og giv det og brættet en ordentlig omgang vand, så alt bliver grundigt skyllet. Lad det herefter tørre i solen inden du lægger det tilbage i hhv. sejlpose og boardbag. Hvis sejlet er lidt fugtigt, når du putter det i sejlposen, kan du med fordel stille det på højkant, hvilket giver den bedste tørring af et sammenrullet sejl. Der sker ikke noget ved, at du opmagasinerer dine sejl i længere tid, uden først at skylle dem med ferskvand, blot de får lov til at tørre helt igennem. Faktisk vil det indtørrede saltvand i sejlet svare til en form for imprænering, så du undgår dannelse af mug.

Det er meget vigtigt, at brættet er helt tørt, også fodstropperne, inden du lukker din boardbag, ellers kan der ved længere opbevaring opstå glasfiberpest. Glasfiberpest er små bobler i brættets overflade, typisk i bunden, der dannes i fugtige forhold, p.g.a. at luften ikke kan cirkulere ordentligt. Det undgås bedst ved at lade boardbag'ens lynlåse stå helt åben.

Husk også lige at smøre alle lynlåse i både sejlposer og boardbags, så du undgår salttæring. Tæring af lynlåse opstår meget hurtigt, og det er frustrerende at stå på stranden med gear der ikke kan komme ud af poserne.

 

Fjernelse af bræt misfarvninger

Hvis du har sejlet meget på fjorde, indsøer og i brakvansområder, så er dit bræt måske blevet misfarvet p.g.a. alger og lign. snask, der gør lakken brunlig og kedelig at se på. For at få brættets originale farver igen, kan du afvaske det i en oxalsyre opløsning. Oxalsyre kan købes i Matas eller på apoteket, og det er vildt effektivt til "hvidtning" af glasfiber. Brug et par handsker og påfør opløsningen med en bred pensel. Husk at skylle grundigt efter med rindende vand. Der skal ikke "gnubbes" eller skrubbes for at fjerne belægningerne, det foregår helt uden bøvl, da det er ren kemi. Opløsningsforholdet kan du læse om på selve oxalsyredåsen. Hvis du har fået rustpletter på dit bræt, kan de også fjernes med en oxalsyre opløsning, dog skal der skrubbes lidt samtidigt med en klud.

 

Tjek brættets O-ring pakning

På de fleste moderne windsurfbrædder findes en udluftningsskrue, typisk placeret lige foran- eller bagved masteskinnen. Skruen åbnes hvis man skal have transporteret brættet med fly eller lign. steder, hvor lufttrykket ikke er så højt. En lukket luftskrue under flytransport kan få brættet til at revne, da trykket inde i brættet bliver for stort i.fh.t. trykket udenfor. Omkring luftskruens hoved findes en sort O-ring gummipakning, der sørger for, at vandet ikke trænger ind i brættet under sejlads. Det er meget vigtig, at tjekke pakningens tilstand mindst én gang om året, da gummiet med tiden rådner væk. Det siger sig selv, at en ødelagt pakning er fatal for et moderne surfbræt. Så hvis du synes at dit superdyre carbonbræt lige pludselig virker tungt og trælst, så tjek O-ringen hurtigst muligt, da der kan være trængt vand ind i brættets kerne. Er det tilfældet, skal du fjerne luftskruen og lægge brættet i solen eller i et varmt rum, med luftskruehullet nedad. Hvis der er vand i brættet vil det begynde at dryppe ud af skruehullet. Er O-ringen blød og revnet er det på tide at få den skiftet, så henvend dig hos din lokale surfbutik og få dem til at skaffe nogle nye. Når du skifter O-ringen, kan du med fordel smøre den med vandfortrængende fedt, som kan købes i ethvert byggemarked. Det er det samme man bruger, når gummipakningerne skal skiftes i en vandhane.